Gerda Wegener, En sommerdag (Einar Wegener ved staffeliet, Lili nøgen, Elna Tegner med akkordeon, forlæggerhustru fru Guyot med bog), 1927. Foto: © Bruun Rasmussen Kunstauktioner Præstedatter fra Østjylland, som flytter til København, senere Paris og udfolder sig som biseksuel kunstnertype, illustrator og reklametegner med hang til champagne og gode fester. Dette kunne sagtens være beskrivelsen af en stor del af Vesterbros kvindelige hipsters, men er i stedet historien om en af dansk kunsthistories mest oversete kvinder, Gerda Wegener (1885 - 1940).
I tirsdags var jeg inviteret på Arken, som i morgen lancerer den største udstilling nogensinde af selvsamme kvinde. Personligt kendte jeg ikke meget til Gerda Wegener og egentlig med god grund – næsten ingen danske museer har hendes billeder hængende og i det hele taget er hun blevet gemt godt væk. Hvorfor? Primært på grund af hendes ægteskab med manden og landskabsmaleren Einar Wegener, som var transkønnet og levede som kvinden Lili Elbe, da parret boede i Paris i 1920'erne. Lili Elbe var samtidig en af de første, som fik foretaget en kønsskifteoperation i 1930, hvorefter ægteskabet blev opløst af den danske konge. (Det er også hende den kommende Hollywoodfilm The Danish Girl handler om).
Gerda Wegener, Hjerterdame (Lili), 1928. Foto: Morten Pors
Udstillingen er klart noget af det bedste, jeg længe har set – Gerda Wegener var meget betaget af smukke, sensuelle og stærke kvinder, som oftest var hendes motiv og portrætterne brager gennem lærredet. Gerda og Lili boede i Paris i de brølende og frigjorte 20ere og det kommer virkelig til udtryk gennem hendes kunst, som både indeholder pikante situationer, yndige ballerinaer, stilsikre mademoiselles, dekadente fester og selvsikre, kortklippede garçonner. En kæmpe inspiration – både visuelt og menneskeligt.
Forsideillustration af Gerda Wegener til Vore Damer, 19. oktober, 1927
Gerda Wegener, Karnevallet, ca. 1925. Foto: Morten Pors
English recap: I highly recommend the new Gerda Wegener exhibition at Arken!